Vi har testet bunnstoff til båt! Hvilken bør du velge?
Etter mange års testing av bunnstoff ved utførte båtpleiejobber på våre kunders båter i Vindfangeren Båtservice AS, har vi funnet frem til våre favoritter blant til båten. Bunnstoff fra Seajet, AF2 Racing, International VC17 og Soromap til PVC står igjen som vinnerne, og under kan du lese mer om hver type, ferdig sortert etter type båt så det er lett å orientere seg. Siden vi mener disse variantene er de beste, er det også kun disse vi tilbyr i nettbutikken.
Bunnstoff til plast- og trebåter
Seajet 033 Shogun
Seajet 033 Shogun er et selvpolerende bunnstoff av svært høy kvalitet og definitivt vår bestselger! Med sin utrolig gode beskyttelse mot groe og brede bruksområde til både tre- og plastbåter opptil hele 50 knop, er denne egnet for de fleste med unntak av de som skal ha hvitt bunnstoff - da er det Seajet 034 som skal brukes.
Seajet 034 Emperor
Seajet 034 Emperor er et selvpolerende bunnstoff av svært høy kvalitet, og vårt alternativ for Seajet 033 Shogun til de båtene som trenger hvitt bunnstoff eller har aluminiumsskrog.
Forskjellen på Seajet 033 og Seajet 034 er hovedsaklig at sistnevnte ikke inneholder kobber og derfor beholder den hvite fargen som ikke er mulig å oppnå ved kobberinnblanding. Dette gjør den også egnet til aluminiumsbåter. Problemet i norsk saltvann er at kobberfritt bunnstoff dessverre ikke fungerer like godt mot groer, så vi anbefaler derfor kun denne dersom du absolutt må ha hvitt bunnstoff på båten eller har aluminiumsbåt da kobberet i annet bunnstoff ville reagert med metallet og skape galvanisk tæring.
Har du derimot en plast- eller trebåt som kan bruke farget bunnstoff, er det Seajet 033 Shogun som inneholder kobber som vil være det beste alternativet for deg.
AF2 Racing
AF2 Racing er et delvis selvpolerende bunnstoff som er ideelt for seilbåter som ønsker lite motstand og derfor mye brukt blant regattaseilere. Men det er definitivt testvinneren også til plastbåter, men av det dyrere slaget. Siden det er et teflon/PTFE basert bunnstoff, fører det til liten friksjon og meget god glideevne gjennom vannet.
Dette er et rimeligere alternativ til VC17 med bedre beskyttelse mot groer, og er enklere å påføre og vedlikeholde. Det er også det eneste bunnstoffet du kan påføre rett over VC17 uten å måtte slipe og prime på nytt.
Bunnstoff til regatta seilbåter
AF2 Racing
Se teksten over under "plastbåter og trebåter" kategorien!
International VC-17
International VC-17m er et tynt bunnstoff som gir en svært tynn og fin overflate, noe som gjør den svært velegnet for regatta seilbåter. Dette er et litt mer komplisert bunnstoff å legge, da du må blande ut kobberinnholdet selv i boksen samt at det krever helst 3 strøk for å få en god beskyttelse mot groer.
Fordelen er at den er hurtigtørkende så båten kan sjøsettes allerede samme dagen, og du skal beregne ca. 20 min bare mellom hvert strøk i tørketid.
International VC-17m kan ikke legges oppå andre bunnstofftyper. Dersom du skal bytte til International VC-17m, må båten slipes ned til gelcoaten og primes på nytt med VC-tar primer. Vi selger ikke primeren i nettbutikken, så dette må alternativt kjøpes separat et annet sted.
Alternativt til VC-17m, kan du om du ønsker å gå fra et selvpolerende- til et hard bunnstoff for regatta seilbåter heller kjøpe AF2 Racing. Denne krever ingen egen primer, og det holder at du sliper lett over gammelt bunnstoff før påføring.
Bunnstoff til aluminiumsbåt
Seajet 034 Emperor
Se teksten høyere opp under "plastbåter og trebåter" kategorien!
Seajet 040 - Mer miljøvennlig!
Seajet 040 Shosha er et selvpolerende bunnstoff av svært høy kvalitet, og vårt alternativ for Seajet 033 til aluminiumsbåter som skal ha farget skrog. Trenger du hvitt bunnstoff til aluminiumsbåt, er det derimot Seajet 034 du skal kjøpe.
Forskjellen på bestselgeren Seajet 033 og Seajet 040 er hovedsaklig at sistnevnte ikke inneholder kobber men er farget og derfor er den egnet til aluminiumsbåter som trenger farget skrog. Grunnen til at det ikke inneholder kobber er fordi kobber vil reagere med metallet på aluminiumsbåter og skape galvanisk tæring. Siden bunnstoffet er kobber/metallfritt vil det også være et mer miljøvennlig alternativ for deg som ønsker dette.
Har du derimot en plast- eller trebåt som kan bruke farget bunnstoff, er det Seajet 033 Shogun som inneholder kobber som vil være det beste alternativet for deg.
Bunnstoff til raske plastbåter over 50 knop
Seajet 036 Endurance
Seajet 036 Endurance er et hardt bunnstoff, og er vårt alternativ for raske motorbåter opptil 70 knop (vi mener den kan brukes opp til 100 knop, men dette er produsentens anbefaling). Den er for de som ønsker minst mulig friksjon i vannet og trenger et bunnstoff som tåler såpass høy fart uten å dette av. At bunnstoffet er hardt fremfor selvpolerende, gjør også at det ikke flaker av i vannet slik noe som gjør det noe mer miljøvennlig, selv om Seajet 036 inneholder et høyere innhold av kobber enn normalt. Kobberet gjør det uegnet for aluminiumsbåter da dette vil skape tæring.
Har du derimot en plast- eller trebåt som går opptil 50 knop, vil den rimeligere bestselgeren Seajet 033 Shogun være det beste alternativet for deg.
Soromap bunnstoff for PVC
Soromap Bunnstoff for gummibåter og rib er vårt alternativ for alle båter laget av gummi, hypalon, myk plast eller PVC. Dette anbefaler vi kun å bruke på gummien, mens på resten av skroget brukes vanlig bunnstoff: Enten Seajet 033 om båten går under 50 knop, eller Seajet 036 om båten går over 50 knop. Husk derfor å legge ved det ekstra bunnstoffet i handlekurven!
Siden Soromap bunnstoffet kun skal påføres på gummien, vil det holde med svært lite selv på større båter. På en 40 fots motorbåt vil det f.eks. normalt sett holde med en boks på 0,75l.