Test av bunnstoff til båt – Dette er våre favoritter!
Når det gjelder å beskytte båten mot groe og bevare ytelsen, er valget av bunnstoff avgjørende. Vi har testet alle de populære bunnstoffene gjennom flere år hos oss for å finne ut hvilken som gir best beskyttelse og ytelse. Vi spyler også 300 båter i året og her er en gjennomgang av våre favoritter, deres fordeler og ulemper, samt vår testvinner/favoritt som er AF2 Racing!
Hvorfor velge et dyrere kvalitetsbunnstoff?
Kvalitetsbunnstoff gir bedre beskyttelse, mindre groe, og varer lengre – er du heldig, kan et selvpolerende bunnstoff holde opptil to sesonger med godt grunnarbeid og vedlikehold. Men husk at 2 år er kun hvis båten brukes jevnt, og for guds skyld ikke blir spylt og satt ut igjen etter en sesong. Det kreves da også at stoffet er lagt i 2 strøk, men det er kun nødvendig om man tenker å ha den på vannet i 2 år.
Billige alternativer av selvpolerende bunnstoff belager seg mye mer på sin selvpolerende effekt for å bekjempe groe, stoffet inneholder mer løsemidler da det er biocider som gjør prisen høy så herder derfor billigere produkter dårligere på overflaten. De løsner veldig lett ved berøring, selv etter en sesong i vannet. Dette fører til at holdbarheten blir dårlig ved bruk på båter som planer, det forurenser sjøen betraktelig mer, og groen setter seg mye bedre fast, ettersom bunnstoffet nærmest blir borte fra båten om den blir brukt mye på kort tid.
Dette merker vi som spyler mye båter veldig godt forskjellen på. Groen setter seg hardere fast, og restene av malingen som sitter igjen på skroget blåses alt for lett av i store mengder under spyling, som fører til at en omkrets på opptil 30 meter rundt båten blir dekket av bitte små ikke herdet malings partikkler som blir med vanndråpene om det skulle komme en liten trekk. Dette fører til mange veldig kjipe situasjoner og illsinte båteiere med ufrivillig nymalt overbygg og kalesje og man blir ikke særlig populær i marinaen.
Et godt bunnstoff sparer tid, penger og miljø, samtidig som det reduserer behovet for ekstra spyleløft gjennom sesongen da skroget forblir fritt for groe, uansett bruk.
Vi testet følgende tradisjonelle kobberbaserte bunnstoff (harde og selvpolerende):
- Soromap AF2 Racing - Favoritt!
- Seajet 040 Shosha - Favoritt!
- Jotun Nonstop Supreme
- Jotun Racing
- Seajet 033 - Favoritt!
- Hempel Hard Racing TecCel
- Seajet 036 Endurance
- Biltema Antifouling Bunnmaling
- Hempel Mille NCT
- Maritim Selvpolerende Bunnstoff
- Soromap bunnstoff for PVC
Det finnes flere en disse, og vi har mye erfaringer med dem alle, men disse er de mest populære.
Vi skriver videre nå utelukkende om de vi fører bruker selv og derfor anbefaler, uten å henge ut de andre produktene. Det er mye regler rundt hva som er lov og ikke lov å bruke til bekjempelse av liv i sjøen på skroget, og derfor er virkestoffene stort sett det samme i alle produktene, det som varierer er mengden av disse stoffene og derfor også prisen. Løsemidler, tykkelse, farger og andre tilsetninger vil også påvirke opplevelsen.
Men det er et produkt som skiller seg kraftig ut!
AF2 Racing - Testvinner!
AF2 Racing er et delvis selvpolerende bunnstoff, ideelt for seilbåter som ønsker minimal motstand i vannet. Eller motorbåreiere som er dritt lei av at skroget gror, og ønsker å minimere drivstoffkostnader. Dette er et teflon/PTFE-basert bunnstoff, noe som gir utrolig lav friksjon og glatt overflate. Dette bunnstoffet er også det eneste alternativet til International VC17 og kan påføres direkte over VC17 uten behov for sliping eller priming. VC17 er utgått og selges ikke lenger. Det har enormt bra motstandskraft mot groe, langt bedre en samtlige av de andre nevnt i listen over, og det gir minimalt med motstand i vannet.
Fordeler:
- Lav friksjon og god glideevne.
- Enorm motstandskraft mot groe!
- påføres veldig tynt og gir derfor minimalt med tykkelse.
- Kan påføres direkte over VC17 uten sliping eller priming da dette også er PTFE basert.
- Dekkevne på 8-10 m2 /ltr (god dekkevne)
- Brukes på raske og saktegående båter, men helst over 7 knop en gang i blant for å maksimal effekt.
Ulemper:
- Dyrere alternativ, men likevel billigere om du har på VC17 og vil slippe og slipe og prime opp på nytt, legges også tynnere så den er drøyere en andre selvpolerende alternativer.
- Kun i svart og grå
- PTFE kan bli ulovlig i bunnstoff i fremtiden, dette diskuteres nå i EU.
Seajet 033 Shogun - Testvinner!
Seajet 033 Shogun er et supert allround selvpolerende bunnstoff av høy kvalitet, egnet for både tre- og plastbåter opptil 50 knop. Det gir svært god beskyttelse mot groe og er tilgjengelig i flere farger, svart, blå, rød og grå. Det herder godt sånn at det varer lenge, og slår derfor de andre tilsvarende selvpolerende på holdbarhet, selv etter 2 år med jevnlig bruk av båten uten opphold, er virkningen fortsatt der.
Fordeler:
- God beskyttelse mot groe.
- Egnet for båter opptil 50 knop.
- Tilgjengelig i mange farger.
- Dekkevne på 7-9 m² per liter. pr strøk.
- Holder effekten lengre, da den herder godt.
- Lett å arbeide med.
- Kan holde 2 sesonger ved 2 strøk.
Ulemper:
- Ikke egnet for aluminiumsbåter (da trenger du Seajet 034)
- Ikke egnet over 50 Knop
- Bygger mer en harde og mer tyntflytende alternativer.
Seajet 034 A Emperor - For aluminiumsbåter
Seajet 034 A Emperor (
Fordeler:
- En av de få i hvit farge (siden det er kobberfritt)
- Overaskende bra til å ikke inneholde kobber.
- Egnet for aluminiumsbåter
- Kobberfritt derfor mer miljøvennlig!
- Høy dekkevne på 11,2 m² per liter
Ulemper:
- Kobberfritt bunnstoff er uansett noe mindre effektivt mot groe.
- Mer selvpolerende en 033.
- Mindre holdbar en andre selvpolerende produkter
Seajet 036 Endurance - For raske båter
Seajet 036 Endurance er et hardt bunnstoff, ideelt for raske motorbåter opptil 70 knop. Det gir minimal friksjon og tåler høy fart uten å flasse av.
Fordeler:
- Tåler høy fart opptil 70 knop.
- Minimal friksjon.
- Mer miljøvennlig siden det ikke poleres av under fart.
- Dekkevne på 10 m² per liter.
Ulemper:
- Høyt kobberinnhold gjør det uegnet for aluminiumsbåter.
Seajet 040 Shosha - Miljøvennlig og god groe beskyttelse!
Seajet 040 Shosha er et selvpolerende bunnstoff uten kobber, egnet for aluminiumsbåter som trenger farget skrog. Det er mer miljøvennlig og tilgjengelig i flere farger, og er et bunnstoff som leverer høyt på kvalitet når det gjelder beskyttelse mot groer men derfor også det dyreste alternativet til Seajet.
Fordeler:
- Egnet for aluminiumsbåter.
- Finnes i hvit!
- Helt fantastisk imot groer til å ikke inneholde kobber
- kan males på propell, drev, aksling og aluminiums deler.
- Finnes også i sprayformat og brukes til metall deler.
- Mest miljøvennlig alternativet uten å bytte primer.
- Kan legges rett på de fleste andre harde og selvpolerende varianter foruten teflonbaserte bunnstoff.
Ulemper:
- Lavere dekkevne på 6,7 m² per liter.
- I overkant høy pris.
Soromap bunnstoff for PVC
Soromap bunnstoff er spesielt utviklet for gummibåter og RIB-er laget av PVC, hypalon eller myk plast. Det beskytter mot groe og er tilgjengelig i svart og grått.
Fordeler:
- Spesielt utviklet for gummibåter og RIB-er.
- Beskytter effektivt mot groe.
- Tilgjengelig i svart og grått.
- Dekkevne på ca. 8 m² per liter.
Ulemper:
- Bør kun brukes på gummideler; resten av skroget krever annet bunnstoff slik som Seajet 033
Testvinner hos oss er: Seajet 033 Shogun og AF2 Racing
Basert på våre tester og erfaringer, er Seajet 033 Shogun og AF2 Racing våre favoritter når det kommer til bunnsmøring til båt. Begge tilbyr enestående beskyttelse mot groe, der Seajet 033 er perfekt for de som bruker båten normalt, og ønsker en tradisjonell løsning som er lett å jobbe med. Så anbefaler vi Soromap AF2 Racing til båter som brukes mye, eller alle seilbåteiere som har brukt VC17 International tidligere og vil slippe å slipe og prime båten på nytt. Seajet 033 er tilgjengelig i mange farger, mens AF2 Racing er tilgjengelig i svart og grå.