Slik stoffer du båten! Lær også hvordan du reparerer skallet primer!
Hos oss i Båtpleiebutikken gjør vi båtpleie enklere enn noen gang! Etter å ha utført båtpleie på våre kunders båter i Drøbak i åresvis, har vi satt sammen Norges eneste maritime pakkeløsninger for båtpleie. Med i pakkene får du guider som tar deg gjennom arbeidet og bruken av hvert produkt, steg for steg. I denne guiden viser vi hvordan proffen stoffer båten, samt hvordan du reparerer skallet primer.
Les deg gjennom guiden, og legg ønskede produkter i handlekurven.
Lykke til!
Du trenger:
Tilbehør bunnstoff | Pakkepris - Spar 10% som inkluderer:
- 1x Rurskrape
- 1x Minirullesett (100mm)
- 1x Maskeringsteip blå
Andre produkter du må kjøpe i tillegg:
- Seajet 015 Underwater Primer 0,75 liter (OBS: ikke egnet for aluminium)
- Alternativ primer for aluminiumsbåt: Seajet Spray Primer
- 1x minirullesett til primeren
- Seajet 040 Bunnstoffspray (Mørk grå eller svart)
- Bunnstoff etter behov og ønske
- Sinkanoder
- Arbeidshansker med touchfunksjon
- Verneutstyr | Pakkepris - Spar 10%
Steg 1 - Spyl båten ren
Når båten er tatt opp av vannet, bør den høytrykkspyles med en gang. Groe er levende organismer, og som alt annet organisk vil det tørke og sette seg bedre fast når det “dør”. Hvis du ikke har tilgang til å få båten spylt av en marina, så vil ikke en typisk forbrukerspyler være tilstrekkelig for å spyle båten ren. Vi anbefaler derfor de som gjør dette selv hjemme å investere i en kraftig høytrykkspyler med minimum 160 bar og rotordyse og helst over 600 liter vann i timen. Den typiske profesjonelle høytrykkspyleren brukt i marinaer er ofte over 200 bar og nærmere 1000 liter i timen.
Steg 2 - Skrap vekk gjenværende groer
- Ta på hansker, støvmaske og vernebriller.
- Ikke alt løsner med høytrykkspyler, ofte sitter også basene til rurskjellene igjen. Dette må fjernes fra skroget før overmaling, og gjøres enklest og mest effektivt med en skikkelig skrape. Verneutstyret og skrapen vi har tatt inn i butikken er spesialtilpasset til nettopp dette bruket, og særlig skrapen er vi utrolig fornøyde med siden den har et godt antiskli håndtak og en kule for godt grep som gjør jobben langt enklere.
- Skrap vekk gjenværende groer. Resultatet er godt nok når du kan dra fingeren over og det føles ut som et slett underlag. Groene vil nå fremdeles være synlige visuelt, men ikke lenger en hindring.
Steg 3 - Reparer skallet primer
Hvis skroget har avskallinger i malingen som går helt inn til synlig gelcoat, må det primes med en epoxy primer. Det og ta bunnstoff- og primer helt ned for å starte med et nytt grunnlag av fem lag primer og to lag bunnstoff, er en omfattende jobb som bør planlegges i god tid med profesjonelle aktører. Derfor er det heller lurt å gjøre en midlertidig fix med en 1-komponent epoxy primer, vi anbefaler Seajet 015 Underwater Primer. (OBS: Seajet 015 Underwater Primer er ikke egnet for aluminium. Bruk Seajet Spray Primer i dette steget ved aluminiumsbåt)
- Ta på verneutstyr.
- Skrap litt med skrapen rundt sårene slik at du får av det som er løst.
- Deretter ruller du primeren på de aktuelle områdene med en perlon minirulle. Her er det viktig å overlappe bunnstoffet med minimum 10 cm rundt avskallingen slik at det binder seg best mulig og skaper en bedre hinne rundt avskallingen. Husk å følge anvisningen på spannet for riktig blandingsforhold på primeren.
Steg 4 - Maskering og forarbeid før påføring av bunnstoff
Dette steget er enkelt, men viktig!
Om fargen på bunnstoffet er det samme som før, skal man kun tenke på en ting når man legger maskeringsteip på den eksisterende vannlinjen:
- Teipen skal legges 1-2mm under linja, det skal ikke skimte gelcoat mellom teipen og bunnstoffet. For å få det mest nøyaktig, start i baugen på båten og jobb deg bakover i retning av den armen du skriver med. Er du høyrehendt start på styrbord side og gå mot høyre, er du venstrehendt start babord og teip mot venstre.
Om fargen på bunnstoffet ikke er det samme som før, skal du gjøre motsatt:
- Maskeringsteipen skal da legges 1 mm over linja, slik at du kan skimte en stripe gelcoat mellom teipen og vannlinjen.
- Teip også rundt akslinger, drev og propeller hvor det er fare for å kunne komme borti med bunnstoffet. Tips: Aluminiumsfolie fungerer også fantastisk til å dekke til dette raskt og er enkelt å fjerne igjen etter maling.
- De fleste bunnstoff inneholder kobber som vil reagere med annet metall og skape galvanisk tæring. Vil du unngå groer på aksling, propeller eller drev må du bruke spesialutviklet bunnstoff uten kobber f.eks Seajet 040 Bunnstoffspray til dette, men en skikkelig blankpolert propell og eller aksling vil også fungere veldig godt mot groe, så lenge båten blir godt brukt gjennom sesongen.
Steg 5 - Påføring av bunnstoff
De fleste tror at jobben går raskest med størst mulig rulle. Dette er ikke helt riktig.
- Store ruller blir tunge når de mettes med maling, båtens skrog er full av kriker og kroker og man jobber ofte over hodehøyde. Derfor lønner det seg å bruke en mindre rulle som veier mindre og gjør at man holder ut lenger mellom pausene, da går jobben raskere og blir mindre smertefull.
- Påfør derfor bunnstoffet i soner på ca en armlengdes bredde, og mal horisontalt med en minirulle. Da unngår man å samtidig male sitt eget ansikt underveis med sprut fra malingsrullen.
- Ekstra tips: Start med å male langs vannlinjen først, slik at dette kan gjøres nøyaktig og du slipper å måtte bruke white spirit til å fjerne søl fra skroget hvor man har malt over teipen.
Steg 6 - Bytte sink
Offeranodene er laget av et materiale som er mer elektrokjemisk aktivt enn metallene i båten, og de fungerer som et offer for korrosjonen. Offeranodene blir gradvis ødelagt i stedet for båtens metaller, noe som beskytter båten mot korrosjon.
Offeranodene skal byttes ut regelmessig for å sikre at de fortsatt fungerer som et effektivt korrosjonsbeskyttelse.
Det er viktig å installere offeranoder på alle metalliske deler av båten, inkludert propellene, skroget, propellakslinger, ror, og andre metalliske deler som er i kontakt med vannet.
Når er det på tide å bytte anoder?
Det avhenger av hvor ofte båten brukes og hvor aggressivt vannet er. Generelt sett bør offeranodene byttes ut når de er tæret ned til omtrent 50% av sin opprinnelige størrelse.
Anodene kan tæres ned raskere hvis de er i kontakt med aggressive vannmiljøer, som saltvann eller vann med mye elektronisk aktivitet.
Det er også viktig å merke seg at om ikke anodene byttes ut i tide, kan det føre til at korrosjonen sprer seg til andre deler av båten, noe som kan føre til skader og økt vedlikeholdsbehov.
Så derfor må du:
- Sjekke all sink hvert år ved vårpuss og bytt sink som er tæret mer en 50%.
- Sørge for at det blir god kontakt med underflaten, metall mot metall når den nye monteres.
- Aldri dekke anoder med bunnstoff eller olje.
- Ved opplag på land kan det dannes et oksidert lag på anoden, noe som kan redusere effekten. Vask anoden forsiktig med en myk børste.
- Ligger båten i ferskvann benyttes anoder i aluminium eller magnesium.
- Husk å sjekke eventuelle sink i båtens kjølevannsystem!
Vi har et stort utvalg sink på lager, ta en titt her for å se vårt utvalg og hent direkte i vår butikk i Drøbak eller bestill hjem. Vi vet det ofte haster å få sinken på plass om man alt står på land, så ta kontakt for ekstra hurtig betjening og henting.
Du får alt du trenger i guiden i Båtpleiebutikken! Klikk deg direkte inn her og legg varene i handlekurven.
Du trenger:
Pakke | Tilbehør Bunnstoff som inkluderer:
- 1x Rurskrape
- 1x Minirullesett (100mm)
- 1x Maskeringsteip blå
Andre produkter du må kjøpe i tillegg:
- Seajet 015 Underwater Primer 0,75 liter (OBS: ikke egnet for aluminium)
- Alternativ primer for aluminiumsbåt: Seajet Spray Primer
- 1x Ekstra perlon minirullesett til primeren
- Seajet 040 Bunnstoffspray (Mørk grå eller svart)
- Bunnstoff etter behov og ønske
- Sinkanoder
- Arbeidshansker med touchfunksjon
- Verneutstyr | Pakkepris - Spar 10%
Alt som er inkludert i vår Pakke | Tilbehør Bunnstoff
Vi har sink med nøye beskrivelser av mål til de fleste båter! Så du slipper bestille feil.
Godt verneutstyr i vår Pakke | Verneutstyr
Ta gjerne med våre Arbeidshansker med touchfunksjon for en smidigere arbeidsopplevelse!